Ja nie umieram, ja wstępuję do życia. św. Teresa z Lisieux

Silnik prądu stałego

aaaaOglądasz wiadomości znalezione dla hasła: Silnik prądu stałegoaaaa





Temat: szybko reagujace silniki pradu stalego


| otoz potrzebuje wszelkich informacji na temat szybko reagujacych silnikow
| pradu stalego (musze napisac o tym prace). przeszukalem juz caly net,
wiele

przecież każdy silnik prądu stałego szybko
reaguje na włączenie.


no nie powiedzialbym, szczegolnie gdy jest to wielki silnik o duzej
bezwladnosci, zanim sie rozpedzi to minie chwila. co prawda ma pewnie taka
moc i moment rozruchowy ze ruszy w miare szybko, ale nie chodzi tylko o
wlaczanie, lecz  takze o reakcje w czasie pracy, np reakcja na zmniejszenie
napiecia itp

Zobacz resztę odpowiedzi





Temat: szybko reagujace silniki pradu stalego


On Mon, 12 May 2003 15:46:11 +0200,  pasman wrote:
| otoz potrzebuje wszelkich informacji na temat szybko reagujacych silnikow
| pradu stalego (musze napisac o tym prace). przeszukalem juz caly net, wiele

przecież każdy silnik prądu stałego szybko
reaguje na włączenie.


Zalezy co dla ciebie znaczy szybko.
Zapewniam cie ze silnik z lokomotywy nie poradzi sobie
np z przestawianiem glowicy w dysku twardym, gdzie trzeba
sie rozpedzic i zatrzymac w czasie np 1/50 s ..

J.

Zobacz resztę odpowiedzi





Temat: Pradnica pradu stalego [Faradaya]
On 20 Jul 2002 01:20:14 +0200,  <olekja@a4.plwrote:


Żaden elektryk nie powie że prądnica synchroniczna z prostownikiem to prądnica
prądu stałego. Po prostu w maszynach elektrycznych występuje podstawowy podział
na maszyny prądu stałego i maszyny prądu przemiennego. I co by nie podłączać do
maszyny prądu przemiennego to zawsze nią pozostanie.


A wiele maszyn pradu stalego na prad zmienny tez dziala :-)


Silniki prądu stałego zapewniają dużą dynamikę i łatwość regulacji.


I zapewniaja iskrzacy komutator :-)


Jednak w obecnych czasach maszyny prądu stałego zostały wyparte przez maszyny
prądu przemiennego w połączeniu z energoelektroniką. Np. napęd realizowany za
pomocą najprostszego silnika asynchronicznego w połączeniu z przetwornicą
częstotliwości jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż silnik prądu stałego &#8211;


Czasem chyba nawet silnik synchroniczny ..

J.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Pytanie raczej do (elektro)technikow
Zalozenie: Mam silnik pradu stalego.
Pytanie: czym regulowac jego:
  a)  predkosc
  b)  moment obrotowy
           b1)  predkosc moze sie przy tym zmieniac
           b2)  predkosc nie moze sie przy tym zmieniac.
Bede wielce zobowiazany za krotka i rzeczowa odpowiedz.
Janusz Lepionko
Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: wzmacniacz temperatury


On Sun, 27 Nov 2005 20:03:25 +0000 (UTC),  Paweł Pracki wrote:
| Ale pompy ciepła są zasilane z zewnątrz, to żadna sztuka.

Ale zasilanie  samej pompy można uzyskać przetwarzqjąc część ciepła z
kaloryfera. Np. termopara i silnik prądu stałego.


Albo lodowka absorbcyjna.

P.S. zna ktos jakas strone z opisem tego cuda ?

J.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: wzmacniacz temperatury
=?ISO-8859-2?Q?Pawe=B3_Pracki?= <pawp@gazeta.SKASUJ-TO.plnapisał(a):


| Ale pompy ciepła są zasilane z zewnątrz, to żadna sztuka.

Ale zasilanie  samej pompy można uzyskać przetwarzqjąc część ciepła z
kaloryfera. Np. termopara i silnik prądu stałego.


Proponuję zapytać google o haslo thermoelectric generator.
Można uzyskać np takie odpowiedzi:
http://www.varmaraf.is/engl/faqgen.htm

Pozdrawiam WM

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: alternator/rozrusznik
marvin napisał(a):


Uzytkownik "zbigi" napisal...

| Czy ten silnik na pewno nie ma zadnego wyjscia z przodu? W sensie ze
| od strony przeciwnej sprzeglu naprawde nie wiruje swobodnie zadne
| wolny czop walu korbowego? Czop, na ktorym moznaby osadzic jakies
| kolko zebate albo cokolwiek zdolne przeniesc odpowiedni moment obrotowy?

A moze sprzeglo jednokierunkowe rozrusznika z silnika motocyklowego by
cos tutaj ulatwilo? Niemialem nigdy tego w rekach ale Ty chyba zdaje sie
rozbierales silnik ze sikorki? :)


No wlasnie chodzi mi po glowie propozycja rozwiazania podobnego do
stosowanego w motocyklach - silnik pradu stalego na stale zazebiony z
walem korbowym silnika poprzez sprzeglo jednokierunkowe. Pytanie tylko,
czy bedzie do czego to podlaczyc? :)


ps. dostales mojego ostatniego maila?


Yhy :)

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: pojazd elektryczny
RW napisał(a):


silnik elektryczny na zamówienie 110V 7,5 kW Tamel SA ok 700 zł
14 akumulatorów ok 30Ah 12V cena ok 1000 zł a może mniej,
zawieszenie przednie od TICO..widziałem komplet na allegro za 300 zł.
Troche rur do pospawania;)....1000 zł??
laminat, fotel, szyba zpleksi itp...trudno powiedzie...
Koszty rejestracji....to potem...mieszkam pod Olsztynem..pojeżdźę po
okolicznych drogach;)


Z tego, co piszesz, rozumiem, że silnik prądu stałego? Będziesz miał
trochę zabawy z jego sterowaniem. Może lepiej spróbować użyć silnika
3-fazowego klatkowego? Zapewne wystarczy wówczas silnik o mniejszej mocy
więc zestaw silnik+falownik mógłby wyjść niewiele więcej a zasięg
pojazdu byłby większy.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: pojazd elektryczny


RW napisał(a):
| silnik elektryczny na zamówienie 110V 7,5 kW Tamel SA ok 700 zł
| 14 akumulatorów ok 30Ah 12V cena ok 1000 zł a może mniej,
| zawieszenie przednie od TICO..widziałem komplet na allegro za 300 zł.
| Troche rur do pospawania;)....1000 zł??
| laminat, fotel, szyba zpleksi itp...trudno powiedzie...
| Koszty rejestracji....to potem...mieszkam pod Olsztynem..pojeżdźę po
| okolicznych drogach;)

Z tego, co piszesz, rozumiem, że silnik prądu stałego? Będziesz miał
trochę zabawy z jego sterowaniem. Może lepiej spróbować użyć silnika
3-fazowego klatkowego? Zapewne wystarczy wówczas silnik o mniejszej mocy
więc zestaw silnik+falownik mógłby wyjść niewiele więcej a zasięg pojazdu
byłby większy.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Citroën C-Cactus - praktyczny ekscentryk
rzeczywiscie, wyglada troche jak pralka :)
Moze to przez ten bialy kolor? Fakt faktem ze auto posiada stosunek mocy silnika
spalinowego do elektrycznego prawie 2:1 co juz jest sporym krokiem w
motoryzacji. Chcialbym sie takim autem przejechac. Silnik elektryczny napewno
dodaje mu na drodze sporo wigoru :)

A gazeta mogla by sie postarac o troche wiecej danych. Co to za silnik? Pradu
stalego czy zmiennego? Jakie ma akumulatory itp... Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Całkiem sensowna Honda
jaki71 napisał:

> Dlatego zadaje pytanie drugi raz. Jak oni to zrobili podczerwinia jak w pilocie
>
> czy falami radiowymi jak w modelarstwie.
> Jak mnie uczono "bezprzewodowo" to "wireless" a nie "by wire".
>
> JAki
>
I dobrze uczyli.
A Honda (Acura) zastosowala uklad ETC (Elektroniczne sterowanie przepustnica).
W kilku slowach: przy pedale przyspieszenia znajduje sie czujnik jego polozenia (APS),
a przy przepustnicy silnik prądu stalego sterowany ECM. Zespol przepustnicy, silownik i
czujnik polozenia przepustnicy to jest wlasnie tzw. modul Drive By Wire (DBW).
Rozwiazanie to mozna rowniez zobaczyc na "wlasne oczy" w Hondzie Accord 2,4 l
model 2003.
Na przyszlosc polecam poczytac na stronach www Honda o jej rozwiazaniach
technicznych, a na teksty pisane przez "pseudo dziennikarzy motoryzacyjnych" patrzec z
przymrozeniem oka. Bo w wiekszosci przypadkow sa oni wyjatkowo niedouczeni.

Pozdrawiam, Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Enika znów na linii
Z prstej przyczynty - trystor GTO w obecnej formie powstał w 1970 roku.
Tranzystory IGBT to końcówka lat 80-tych. Więć to co wykorzystuje nowsze
elementy przłączajacego jest nowoczęśniejsza konstrukcją. Tym bardziej że mowa o
napędzie chopperowym - czyli impulsowym zasilanie silnika. Wsólczynnik
wypłęnieni impulsów decyduje o mocy przekazywanej do silnika. A to wraz z
poślizgiem obciązonego silnika wpływa na prędkość kątową jego wirnika. Zaletą
jest wysoki moment obrotowy przy małych prędkościach kątowych - xczyli
wyeliminowanie najiekszej wady silników prądu stałego.

Silnik prądu stałego ma moment obrotowy zależyn od natężenie oprądu
przepływającego przez silnik. Pedkośc kątowa wirnika rośnie wraz ze zwięszaniem
napięća przyłozonego do silnika. Te dwie cechy niestety oznaczają że moment
obrotowy maleje wraz ze zmniejszniam prędkości kątowej wirnika.

Przy sterowaniu impulsowym w trakcie trwania impulsu płynie prąd o maksymalnym
natężeniu. Stąd większy moment obrotowy przy amłych prędkościach kątowych wirnika. Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Enika znów na linii
Gość portalu: STUDI napisał(a):

> napędzie chopperowym - czyli impulsowym zasilanie silnika. Wsólczynnik
> wypłęnieni impulsów decyduje o mocy przekazywanej do silnika. A to wraz z
> poślizgiem obciązonego silnika wpływa na prędkość kątową jego wirnika.


poslizg... to pojęcie odnosi sie do maszyn asynchronicznych!!!!

> Silnik prądu stałego ma moment obrotowy zależyn od natężenie oprądu

raczej moment napędowy a nie obrotowy ale jak zwał tak zwał,
zgoda ale w tramwajach stosowany jest silnik prądu stałego szeregowy wiec
moment napędowy zalezy od kwadratu prądu Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Enika znów na linii
Nie tylko - jeśli zdefiniujemy pośłizg jako odchyłke rzeczywistej prędkości
kątowej o tej teoretycznej. Będzie poślizg - przeciąż silnik prądu stałego -
będzie miał mniejszą prędkość kątową - czyż nie? To samo można powiedzieć o
silniku synchronicznym - powinien obracać się synchronicznie z przebiegami prądu
zmiennego. Ale przeciązajac go w końcu zwolni aż do zatrzymania.

Moment napędowy czy obrotowy. Czysto fizyczne pojęcie to moment obrotowy. Znam
osoby które wytknęły by to jako dowód braku podstaw fizyki.

Zależność kwadratowa oznacza to samo że maleje on wraz ze zmniejszeniem
prędkości obrotowej. Nie zmina to ogólnego faktu i tej ogólnej wadysilnika prądu
stałego. Czy to bedzie wielomian pierwszego czy drugiego rzędu czy bardziej
skomplikowana zależność nie zmienia ogólności tego zjawiska.

Czepiamy się szczegółów
Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: TROLEJBUSY
Odnośnie różnicy przyspieszeń pomiędzy Jasiem a nowszym trajtkiem Solarisa, to
chciałem poinformować:
1. Solaris Trollino 12T wyposażony jest w krajowy silnik prądu stałego firmy
Elmor typ DK210A3P/21 o mocy 110 kW sterowany przez przekształtnik tranzystorowy
PTT łódzkiej firmy Woltan. Z czterech wyprodukowanych egzemplarzy jeden służy na
naszych Tyskich ulicach jako "Jaś"
2. Nowszym produktem Solarisa jest Trollino 12AC wyposażony w asynchroniczny
silnik firmy Pragoimex/DP z Ostrawy o mocy 175 kW ze sterowaniem francuskiej
firmy Ceggelec.
Taki typ napędu jest najprostszy, najbardziej niezawodny a jednocześnie
najtańszy ze wszystkich rodzajów napędu elektrycznego. Jest również znacznie
efektywniejszy. Jedyną wadą silnika asynchronicznego zasilanego prądem o
parametrach takich jak w Tychach, jest trudna regulacja prędkości obrotowej i
momentu obrotowego - wymaga to ciągłej zmiany wartości napięcia i
częstotliwości. Dlatego zaprojektowanie układu sterowania powierzono francuzom
(układ oparty na tranzystorach IGBT).

Jako ciekawostkę podaję fakt, że podczas testu przyśpieszenia ze startu
zatrzymanego 0-60 km/h Trollino 12AC przyspiesza szybciej niż 100-konny Ford
Focus 1.6 :)

Zainteresowanych dokładniejszymi informacjami odsyłam do źródła (niestety
papierowego):
"Samochody Specjalne" tom 8 2004 nr 2 Oficyna Wydawnicza MAZUR sp. z o.o.

Może ktoś znajdzie stronę??

Pozdrawiam Cross Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Umarl krol - niech zyje krol.
Klasyczny silnik pradu stalego to wirnik z komutatorem umieszczony w polu
magnetycznym. Poniewaz magnesy generalnie sa slabe, wiec w silnikach duzej mocy
stosuje elektromagnesy - uzwojenie stojania.

Nazwy szeregowe, roznolegle - otoz aby nie tracic zbyt wiele energii w
opornikach to przy malych obrotach stosuje sie czeto szeregowe polaczenie
uzwojen stojana i wirnika. Przy pelnych obrotach stosuje sie polaczenie
rownolegle tych uzwojen. I stad te nazwy.
Polaczenie szeregow ma pewna zalete. Przeciazenie silnika przy malych obrotach
dale wieksze pole magnetyczne przeplywajace przez wirnik. Mamy wtedy
zwiekszenie monetu obrotowego.

Najwieksza wada silnika pradu stalego jest maly moment obrotowy przy malych
obrotach. Obroty sa funkcja napiecia przylozownego do wirnika. Natomiast moment
obrotowy (a jego iloczyn i liczby obrotow daje moc) jest fuckja natezenia pradu
przepywajacego przez wirnik. W przypadku przeciazenia silnik stara sie pobrac
wiekszy prad przy tych samych obrotach (poslizg) - wiec wiekszy prad
jednoczesnie przeplywajacy przez stojan daje silniejsze pole magnetyczne itd....

No coz ale to nie forum elktrotechniczne
Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: 10 diamentów --->> dla każdego za-->> 5 sek robo
Thomas Alva Edison -
Wynalazki:

W laboratoriach w Menlo Park i West Orange powstaly nastepujace wazniejsze wynalazki:
-zarowka
-fonograf
-silnik pradu stalego
-pradnica pradu stalego
-oscyloskop
-tramwaj elektryczny
-plyta gramofonowa
-perforowana tasma filmowa
-kamera filmowa - z jednoczesna rejestracja dzwieku na tasmie filmowej
-projektor filmowy do filmów dzwiękowych
-cement portlandzki
-betoniarka
-lodowka
-suche baterie alkaliczne
-dyktafon
-pioro elektryczne
-fotokopiarka
-pierwsza na swiecie guma - syntetyczna tzw. Buna.

Alfred Nobel -
Byl szwedzkim chemikiem, wynalazca i filantropem

James Watt -
Od nazwiska wynalazcy nazwano jednostkę mocy - Wat.

Hiram Stevens Maxim -
jest miedzy innymi wynalazca wiatrowki, tlumika strzeleckiego

Polacy

Rudolf Gundlach -
Polski inzynier, konstruktor broni pancernej.
Jego najbardziej znanym wynalazkiem byl czolgowy peryskop odwracalny z 1934, znany takze jako peryskop odwracalny Gundlacha.

Marian Mazur -
tworca teorii systemow autonomicznych

Ignacy Moscicki -
W 1891 ukocczyl chemie na politechnice w Rydze
Jako pierwszy zastosowal metode uzyskiwania azotu z powietrza na skale przemyslowa

Tadeusz Sendzimir -
Inzynier i wynalazca polski posiadajacy 73 patenty

Jan Szczepaniak -
Polski wynalazca zwany "Polskim Edisonem".
Opracowal kilkadziesiat wynalazkow z dziedziny fotografii barwnej, telewizji, tkactwa i innych. W 1897 opatentowal telektroskop, jedno z pierwszych rozwiazan w dziedzinie telewizji monochromatycznej. W latach 1918-1925 opracował system filmu barwnego, wysoko ceniony za bliskie realizmowi oddawanie kolorow. Pracowal takze nad odtwarzaniem filmu dzwiekowego.

Jan Czochralskik -
tworca metody hodowania monokrysztalow
Swoimi odkryciami przyczynil sie m.in. do powstania tranzystora.

Jan Lukasiewicz-
Polski logik i matematyk (a takze filozof)
Tworca notacji polskie Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: silnik pradu stalego

----- Original Message -----
From: RedChild <redch@wp.pl
To: <pl-comp-lan@newsgate.pl
Sent: Tuesday, May 29, 2001 10:52 AM
Subject: Re: silnik pradu stalego

On 28 May 2001 12:59:54 +0200, akory@wp.pl (Andrzej) wrote:

| No to jeszcze raz zalozenia.
| 1. System
widows
Aplikacja Dosowa ?
| 2. Jezyk
| 3. Kompilator
C (ANSI) - czyli najprostszy
| 4. Co to ma robic dokladnie. Regulator PI, dane z pliku w jakiej postaci.
wszystkie dane, czyli prad znamionowy, napiecie znamionowe i predkosc
znamionowa sa zawarte w programie (nie ma potrzeby pobierania danych z
osobnego pliku), program po uruchomieniu pyta o zadana predkosc a
nastepnie tak reguluje (regulator PI) napieciem aby uzyskac predkosc
silnika na poziomie proedkosci zadanej jednoczesnie nie przekraczajac
pradu znamionowego (z oczywistych wzgledow)
ogolnie program ma byc bardzo prosty - bez zbednych "fajerwerkow"


Prosze okreslic transmitancje regulatora i obiektu (silnika) (inercja,
rzad? ).
Czy wspolczynniki transmitancji sa stale, zy moga byc w kolejnych
uruchomieniach zmieniane.

| Dzialajace urzadzenie sprzedawane jest od Lego razem z programem. Ale
cena
| jest "letko" dziwna.
takie rozwiazanie nie wchodzi w gre, gdyz jest to praca zaliczeniowa z
przedmiotu Systemy przesylania z procesorami sygnalowymi na PG i
program nie bedzie wykorzystywany w innych celach niz w/w
| Z uklonami
| Andrzej Korycki
dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam
| akory@wp.pl


Z uklonami
Andrzej Korycki
akory@wp.pl

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Rozważania nt doboru klocków do komputera - proszę o dyskusję szczególnie zaawansowanych użytkowników

"Krzysiek" <silver@go2.pl wrote in message "Pszemol" <Psze@PolBox.com wrote in message

A o czym była mowa? o wentylatorze CPU. silniczek prądu stałego
nie ma dużej wytrzymałości aby wytrzymać więcej niż rok-dwa.

wiekszosci wytrzymuja duzo wiecej


Wszystko zależy jak długo pecet pracuje dziennie.
Taki silniczek ma określoną typową ilość godzin pracy po której
zwyczajnie zużywa się i szybko zaciera się - przestaje obracać.
Ja, obsługując czasem komputery pracujące w biurach i chodzące
non-stop 24/7 bez wyłączania spotykam się z zapieczonymi wentylatorami
w komputerach rocznych i półtorarocznych. Wiadomo, że jak ktoś w domu
włącza komputer na dwie godziny trzy razy w tygodniu to będzie mu
wiatrak żył latami, ale często niestety komputer chodzi dłużej
i wiatrak niestety po dwu latach jest już niepewny. Ja mam taką
taktykę, że ponieważ wentylator kosztuje parę złotych a kłopoty
jakie mogą wyniknąć z jego awarii są kosztowne i czasochłonne
to zalecałbym rutynową wymianę go po dwu latach pracy i obowiązkowe
czyszczenie z kurzu co poł roku. Nie wszystkie rozwiązania sprzętu
mają nawet dziś kontrolę temperatury czy w ogóle kontrolę wiatraka
a uszkodzony może powodować najprzeróżniejsze efekty w pracy peceta.
Wiele razy zdarzyło mi się, że nikt by nie przypuszczał, że to co
widział na ekranie jest efektem nieobracającego się lub zapchanego
kurzem wiatraka (np. błedy w dzieleniu i mnożeniu prostych liczb!)

to jest maly sliniczek na 12V, a nie zwykly silnik pradu stalego
gdzie musisz konserwowac szczotki co jakis czas


To jest najzwyklejszy pod słońcem silnik prądu stałego
w którym nie da się nic konserwować z racji miniaturowej
budowy. Pierwsze objawy choroby kwalifikują go do kosza.

Duża? Raczej mała i zgrabna... :-)

a wlasnie ze jak najwieksza


No cóż, każdy ma inne priorytety. I dlatego bez sensu jest ten wątek,
w którym próbuje się ustalać "uniwersalne" i jedynie słuszne zasady
doboru komponentów sprzętowych. Każdy zestaw będzie inny, i inny
dobór elementów, narzucony stawianymi oczekiwaniami po pececie.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: kolektory słoneczne


| Po co fotorezystory? Pozycje slonca mozna obliczyc majac date. To
| pewniejsza metoda i ew. chmury nie przeszkadzaja.

Nie zaprzeczysz jednak, że przedstawione przeze mnie rozwiązanie jest
prostsze do wykonania dla zwykłego śmiertelnika. A i silniki można
pewnie tańsze zastosować.


No ale co jak nie bedzie slonca? Uklad taki bylby bardzo wrazliwy na
zaklocenia, chociaz prosty. Ma tez inne wady o czym za chwile.


| Natomiast z silnikiem nie jest tak prosto. Potrzebny liniowy + enkoder
| lub krokowy, uklad mechaniczny, ktory zmieni pozycje kolektora itd.

W moim rozwiązaniu dowolny silnik - kręci się tak długo, jak długo nie
dojdzie do właściwej pozycji.


Skuteczne, pod warunkiem, ze kolektor mozesz "przekrecic" o 360 stopni.
W praktyce musisz realizowac ruch wahadlowy w dwoch plaszczyznach.
Wyobraz sobie, Slonce wschodzi, kolektor podaza za nim przez caly dzien,
nastepnie zachodzi. Kolektor musi wrocic do pozycji poczatkowej. Do tego
potrzebujesz ruch w przeciwna strone.
Kolejna rzecz - silnik daje ruch, ale w spoczynku kolektor jakos musi
byc trzymany. Czyli jakas przekladnia, slimak itd. sa potrzebne.


Oczywiście najprościej silnik prądu stałego - najprościej zrobić zmianę
kierunku. Można też zastosować siakieś gotowe "siłowniki" - niemniej to
jest ta droższa część przedsięwzięcia, któą zaliczam już do mechaniki.


W takim silniku zmiane kierunku mozesz realizowac na dwa sposoby.
Klasycznie H-bridge (4 tranzystory) lub majac do dyspozycji symetryczne
zasilanie (wtedy 2 tranzystory, half-bridge). Najwygodniej zastosowac
scalony driver. W zaleznosci od mocy koszt kilkanascie-kilkadziesiat zl.
Dla rozwiazania z fotorezystorami rzeczywiscie enkoder nie jest
potrzebny, bo masz feedback z fotorezystorow. Tyle, ze sprytnie trzebaby
wyeliminowac zaklocenia, co moze byc bardzo trudne, no i kwestia
eliminacji zbednych ruchow kolektora.


| Biorac pod uwage, ze potrzebny jest ruch w dwie strony musisz silnik
| podlaczyc przez mostek H, czyli najprosciej driver, itd. W sumie IMHO
| problem mechanicznie niebanalny.

Przyznam, że tutaj trochę Cię nie rozumiem :


Znaczy co nie rozumiesz?:)

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: prad wpiwnicach 220 i 110v oraz silniki

a na stałym niemal nic - jest OK, podłączaj wiatrak. Jeśli zaś i na
stałym i na zmiennym otrzymasz wynik wyżej stu woltów - zapomnij.


Chyba, ze da prostownik i silnik pradu stalego.

Adam

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Sterowanie PWM
Mam pytanie zapewne proste ale ja nie znam odpowiedzi: czy silnik prądu
stałego sterowany PWM traci na mocy zmniejszając obroty?
Ryszard
Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Sterowanie PWM


Mam pytanie zapewne proste ale ja nie znam odpowiedzi: czy silnik prądu
stałego sterowany PWM traci na mocy zmniejszając obroty?


tak

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: serwo "cyfrowe"
Użytkownik J.F. napisał:


Nie drazylem tematu, ale efekt jest taki ze klasycznie sterowany
krokowiec, rozkrecany stopniowo do coraz wiekszych predkosci, potrafi
nagle zwariowac.


Masz całkowitą rację. Każdy jeden krokowiec przy pewnej prędkości
wypadnie z synchronizmu.


Myslisz ze takie "sterowanie BLDC" cos tu zmieni ?


Owszem, bo w tym przypadku jest całkiem odwrotne podejście.
Silnik BLDC to w zasadzie taki komutatorowiec DC tyle, że bez szczotek ;-)
Rolę elektromechanicznego falownika jakim są szczotki z komutatorem
przejmuje tutaj komutator elektroniczny.
W silniku krokowym to wirnik stara się nadążyć za wirującym (czy też
może raczej szybko-skaczącym) polem magnetycznym i jak przedobrzysz z
prędkością tego pola to wirnik nie nadąży. W przypadku BLDC to wirnik
"mówi" regulatorowi np. "proszę za 15us włączyć mi fazę U". Zerwanie
synchronizmu może nastąpić gdy elektronika regulatora jest zbyt wolna i
przy wysokich obrotach nie nadąży przełączać faz w okreslonej chwili.
W komutatorowcu ten problem rozwiązuje mechaniczne połączenie komutatora
z wirnikiem.
W zasadzie silnik BLDC to synchroniczny silnik trójfazowy z magnesem
(magnesami) stałym w wirniku. Różnica polega na tym, że steruje się go
trójfazowym napięciem prostokątnym, co w efekcie daje prąd o przebiegu
zbliżonym do trapezowego. Jakby takiego BLDC zasilić trójfazowym prądem
sinusoidalnym to też się będzie pięknie kręcił (trzeba oczywiście zadbać
o małą częstotliwość w momencie rozruchu i pomału ją zwiększać).

P.S. Tak w zasadzie to silnik prądu stałego właściwie nie istnieje
(pomijam tu konstrukcje typu ustrój magnetoelektryczny do napędu głowic
w twardzielu).

Pozdrawiam
Grzegorz

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: serwo "cyfrowe"


On Wed, 14 Feb 2007 15:08:22 +0100,  Grzegorz Kurczyk wrote:
Użytkownik J.F. napisał:
| Nie drazylem tematu, ale efekt jest taki ze klasycznie sterowany
| krokowiec, rozkrecany stopniowo do coraz wiekszych predkosci, potrafi
| nagle zwariowac.

Masz całkowitą rację. Każdy jeden krokowiec przy pewnej prędkości
wypadnie z synchronizmu.

| Myslisz ze takie "sterowanie BLDC" cos tu zmieni ?

Owszem, bo w tym przypadku jest całkiem odwrotne podejście.
Silnik BLDC to w zasadzie taki komutatorowiec DC tyle, że bez szczotek ;-)
Rolę elektromechanicznego falownika jakim są szczotki z komutatorem
przejmuje tutaj komutator elektroniczny.


Ale w krokowcu niby to samo.


W silniku krokowym to wirnik stara się nadążyć za wirującym (czy też
może raczej szybko-skaczącym)


Cewki indukcyjnosc maja i prad jest trapezowy lub nawet trojkatny.
A w BLDC masz teoretycznie to samo.


polem magnetycznym i jak przedobrzysz z prędkością tego pola to wirnik nie nadąży.
W przypadku BLDC to wirnik
"mówi" regulatorowi np. "proszę za 15us włączyć mi fazę U".


Tak czy inaczej - trzeba przelaczac fazy z jakas tam wynikowa
czestotliwoscia. Czemu krokowiec zasilany ta czestotliwoscia nie chce
sie krecic ?
Rozpedzamy powoli .. a to nie pomaga.


W zasadzie silnik BLDC to synchroniczny silnik trójfazowy z magnesem
(magnesami) stałym w wirniku.


Ale pisales o 2-fazowym.
Krokowce 3-fazowe tez zreszta sa, wiec to nie w tym roznica.


P.S. Tak w zasadzie to silnik prądu stałego właściwie nie istnieje
(pomijam tu konstrukcje typu ustrój magnetoelektryczny do napędu głowic
w twardzielu).


Faraday homopolar ?

J.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: przekladnia elektryczna
dziekuje za wszystkie odpowiedzi dotyczace moich pytan o pradnicach.
rzeczywiscie taka pradnica jest za duza. Silnik elektryczny ma inna
charakterystyke niz silnik spalinowy.
np. moment oddawany na osi wirnika jest najwiekrzy gdy wystepuje prad
zwarcia, przy minimalnym pradzie obciazenia. A moc maksymalna oddawana
wystepuje gdzies w polowie obrotow biegu jalowego.
Zeby w jakims pojezdzie zastosowac przekladnie elektryczna musze miec np:

-silnik elektryczny o mocy 20kw,  (jednak oddawal bedzie ok 60% tej mocy)

-agregat pradotworczy ktory bedzie wytwarzal moc wiekrza niz potrzebuje
silnik: czyli np. 20,5 kw (500W zwykle pobieraja inne odbiorniki w
pojezdzie)

Znalazlem w jednejk z ksiazek zestawienie pojazdow elektrycznych (bez
agregatu) i np.  Electrovair II firmy GM, wazyl jakies 1,5 tony, mial
silnik 3-fazowy 86kw, napiecie 530V, obroty: 13000 obr/min, Vmax=125mk/h

Inne mialy zwykle silniki pradu stalego, ok 2-3tys. obr/min, np 48-220V
moc: 2-20kw, zwykle po kilka silnikow mniejszych zamiast jednego, np
2x3.75kw, Vmax=50-100km/h

a zasieg, to zalezal juz tylko od pojemnosci akumulatorow.
----------------------
ale gdyby ogromnej masy akumulatorowej zastosowac agregat ktory nabiezaco
by dostarczal energii do silnika?
Agregat musial by jednak wytwarzac moc wiekrza niz moc pobierana przez
silnik. I takie same napiecie na jakie jest dany silnik.
Zwykle w agregatach sa silniki pradu przemiennego, ktory pozniej jest
prostowany do akumulatora. Ale gdy by czesc pradu nie prostowac i zasilac
3-fazowy silnik elektryczny? Tak jest np. w autobusach gdzie swietlowki sa
na prad przemienny.

Pytanie:
1. czy jest jakas mozliwosc aby gdzies dostac/kupic/wykrasc dokumentacje
jakiegos tego typu pojazdu? (wiem, ze w jakims instytucie badawczo
rozwojowym byla zbudowana 'elektryczna' Nysa.)

2. czy wogole jest realne zbudowanie takiego wehikulu, moze taki agregat
wogole by nie wszedl pod maske, oczywiscie po wyjeciu starego silnika wraz
ze skrzynia. Oczywiscie mysle o wiekrzych samochodach jak: Tarpan, Uaz
lub motocykl z koszem (wtedy bez agregatu).

3. Silnik 3-fazowy moze osiagac duze obroty, ale przez dalaczenie
kolenych 3 uzwojen obroty maleja.
-Ale chyba mozna w inny sposob tez regulowac predkosc obrotowa?
-Czy do takiego napedu jest lepiej zastosowac silnik pradu stalego,szeregowy ?  
-Im wiekrze napiecie zasilania silnika tym lepiej, np: rzedu 110V?
-Czy nie wystepuje wtedy przypadkiem iskrzenie szczotek w silnikach pradu
stalego?

z gory dziekuje za odpowiedzi,

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: 555 i klopoty z zapalniczka - prosba o porade
Witam grupe,

Zostalem poproszony o pomoc w sprawie i problem mnie chyba przerasta -
stad pytanie do badziej doswiadczonych (ja jestem bardziej
informatykiem niz elektronikiem).

Chodzi o prosty uklad "przedluzacza" impulsu na 555. Klasyczna,
ksiazkowa, konfiguracja (a jednak sa tacy, ktorym sprawia problem :)

Ukladzik wyglada tak (malowane w Wordzie, wiec prosze o wyrozumialosc,
kropka to masa, strzalka + ):

http://bazamedyczna.pl/mokarmus/555.GIF
Dla ew. ulatwienia:
http://www.national.com/ds/LM/LM555.pdf (na str. 7 jest taka
konfiguracja)

Calosc zasilana z baterii (z zasilaczem sieciowym tez przetestowane).
Mikrostyk z lewej czesci schematu polaczony z plytka ok 50cm
przewodem, podobnie jak niewielki silnik pradu stalego.

Calosc ma dzialac tak, zeby silnik krecil sie sie po zwarciu stykow,
ale nie krocej niz przez czas wyznaczony przez pare RC na nozce 6 i 7
ukladu. Jak pisalem - ksiazkowy przyklad.... niestety nie o wszystkim
w ksiazkach pisza :)

Silnik i mikrostyk zamontowane sa na metalowym elemencie. Bierzemy
zapalniczke z piezoelektrycznym iskrownikiem, przykladamy koncowke
iskrownika do tego metalowego elementu tak, zeby przeskoczyla iskra -
no i uklad sie wyzwala :(
Oczywiscie efekt ten jest jest bardzo niepozadany :)
Jedna rzecz, ktora zrobilem, to dolozenie kondensatorka 100n pomiedzy
nozke 2 i mase. Wyeliminowalo to tylko problem wyzwolenia po
dotknieciu palcem - zapalniczka dalej "dziala".

Metalowa obudowa, nie jest elektrycznie polaczona z jakakolwiek
czescia ukladu. Uklad wzbudza sie nawet w przypadku, gdy poloze w
odleglosci kilkunastu cm od plytki metalowe narzedzie i iskra
przeskoczy na nie.

Pytanie oczywiscie co zrobic? Oczywiscie przy jak najmniejszej
rozbudowie ukadu. Idealnie by bylo, gdyny wystarczylo dodac w kilka
miejsc jakies elementy bierne

Z gory dziekuje za pomoc.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: 555 i klopoty z zapalniczka - prosba o porade
Napisz prostymi słowami co potrzebujesz zrobić, postaram się odpowiedzieć

Użytkownik M.Ok. napisał:

Witam grupe,

Zostalem poproszony o pomoc w sprawie i problem mnie chyba przerasta -
stad pytanie do badziej doswiadczonych (ja jestem bardziej
informatykiem niz elektronikiem).

Chodzi o prosty uklad "przedluzacza" impulsu na 555. Klasyczna,
ksiazkowa, konfiguracja (a jednak sa tacy, ktorym sprawia problem :)

Ukladzik wyglada tak (malowane w Wordzie, wiec prosze o wyrozumialosc,
kropka to masa, strzalka + ):

http://bazamedyczna.pl/mokarmus/555.GIF
Dla ew. ulatwienia:
http://www.national.com/ds/LM/LM555.pdf (na str. 7 jest taka
konfiguracja)

Calosc zasilana z baterii (z zasilaczem sieciowym tez przetestowane).
Mikrostyk z lewej czesci schematu polaczony z plytka ok 50cm
przewodem, podobnie jak niewielki silnik pradu stalego.

Calosc ma dzialac tak, zeby silnik krecil sie sie po zwarciu stykow,
ale nie krocej niz przez czas wyznaczony przez pare RC na nozce 6 i 7
ukladu. Jak pisalem - ksiazkowy przyklad.... niestety nie o wszystkim
w ksiazkach pisza :)

Silnik i mikrostyk zamontowane sa na metalowym elemencie. Bierzemy
zapalniczke z piezoelektrycznym iskrownikiem, przykladamy koncowke
iskrownika do tego metalowego elementu tak, zeby przeskoczyla iskra -
no i uklad sie wyzwala :(
Oczywiscie efekt ten jest jest bardzo niepozadany :)
Jedna rzecz, ktora zrobilem, to dolozenie kondensatorka 100n pomiedzy
nozke 2 i mase. Wyeliminowalo to tylko problem wyzwolenia po
dotknieciu palcem - zapalniczka dalej "dziala".

Metalowa obudowa, nie jest elektrycznie polaczona z jakakolwiek
czescia ukladu. Uklad wzbudza sie nawet w przypadku, gdy poloze w
odleglosci kilkunastu cm od plytki metalowe narzedzie i iskra
przeskoczy na nie.

Pytanie oczywiscie co zrobic? Oczywiscie przy jak najmniejszej
rozbudowie ukadu. Idealnie by bylo, gdyny wystarczylo dodac w kilka
miejsc jakies elementy bierne

Z gory dziekuje za pomoc.


Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Jaki silnik z regulacja predkosci ??
From: "krezolek" <krezo@USUNop.pl
To: <pl-misc-elektron@newsgate.pl
Sent: Tuesday, November 15, 2005 2:22 PM
Subject: Jaki silnik z regulacja predkosci ??


Mam do rozwiazania pewien problem.
Musze wykonac bardzo prosta obrotnice spawalnicza.


coś o tym wiem :-)
w poniższych odpowiedziach jako wzór wziąłem obrotnik spawalniczy
Jumbo.


Silnik o mocy 100-200W wolno obrotowy regulacja jego predkosci obrotowej
musi odbywac sie w zakresie od 0-n max poprzez pedal (taki jak w
maszynie do szycia).


w takich urządzeniach dobrze się sprawują silniki od spawarek do napędu
rolek drutu.


Rozruch silnika bedzie sie odbywal juz pod obciazeniem (nie bedzie duze
- obrotnica bedzie krecila 3m rura stalowa o srenicy 30mm)


jeżeli pod obciążeniem to regulacja momemtu obrotowego.
szczególnie dla nierównomiernego obciążenia


Moje pytanie brzmi .. jak najprosciej taki problem roziwazac.
Jaki uzyc silnik
- pradu stalego ?
- jednofazowy ?
- 3 fazowy ?


najtańszy będzie stałego
jednofazowy odpada (regulacja, moment)
trójfazowy (drogi sterownik i sterowanie)


czy musze zbudowac jakis specjalny uklad sterowania czy wystarczy
wlaczenie w szereg miedzy zasilaniem a silnikiem pedalu ?


ten pedał to na pewno dobry pomysł?
raczej jakaś gałka (a dokładnie dwie)
pedał to dają tylko jako start/stop
przynajmniej takie rozwiązania widziałem.

Władysław

----------------------------------------------------------------------
INTERIA.PL | Kliknij po wiecej | http://link.interia.pl/f18c1

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Jaki silnik z regulacja predkosci ??
Władysław Skoczylas napisał(a):

From: "krezolek" <krezo@USUNop.pl
To: <pl-misc-elektron@newsgate.pl
Sent: Tuesday, November 15, 2005 2:22 PM
Subject: Jaki silnik z regulacja predkosci ??

| Mam do rozwiazania pewien problem.
| Musze wykonac bardzo prosta obrotnice spawalnicza.

coś o tym wiem :-)
w poniższych odpowiedziach jako wzór wziąłem obrotnik spawalniczy
Jumbo.

| Silnik o mocy 100-200W wolno obrotowy regulacja jego predkosci obrotowej
| musi odbywac sie w zakresie od 0-n max poprzez pedal (taki jak w
| maszynie do szycia).

w takich urządzeniach dobrze się sprawują silniki od spawarek do napędu
rolek drutu.

| Rozruch silnika bedzie sie odbywal juz pod obciazeniem (nie bedzie duze
| - obrotnica bedzie krecila 3m rura stalowa o srenicy 30mm)

jeżeli pod obciążeniem to regulacja momemtu obrotowego.
szczególnie dla nierównomiernego obciążenia

| Moje pytanie brzmi .. jak najprosciej taki problem roziwazac.
| Jaki uzyc silnik
| - pradu stalego ?
| - jednofazowy ?
| - 3 fazowy ?

najtańszy będzie stałego
jednofazowy odpada (regulacja, moment)
trójfazowy (drogi sterownik i sterowanie)

| czy musze zbudowac jakis specjalny uklad sterowania czy wystarczy
| wlaczenie w szereg miedzy zasilaniem a silnikiem pedalu ?

ten pedał to na pewno dobry pomysł?
raczej jakaś gałka (a dokładnie dwie)
pedał to dają tylko jako start/stop
przynajmniej takie rozwiązania widziałem.

Władysław

----------------------------------------------------------------------
INTERIA.PL | Kliknij po wiecej | http://link.interia.pl/f18c1


Witam,
myślę że najłatwiej byłoby falownik + silnik 3-fazowy, tylko czy cena
urządzenia nie będzie zbyt duża.

Pozdrawiam
Blasiutek

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Silnik DC + zasilacz impulsowy + PWM + uP
Hej!

Mam takie pytanie do Szanownych Elektronikow, bo moja wiedza w zasadzie na
5V sie konczy :(

Musze sterowac (prawo, lewo, zmiana obrotow) silnik pradu stalego (zwykly,
nie BLCD) 24V 10A (w porywach do 20A). Silnik ma sprzeglo, ktore dziala jako
zabezpieczenie przeciazeniowe, czyli silnik kreci sie ciagle, nie da sie go
zablokowac/przeciazyc.

Mysle, ze do zmiany kierunku musze dac 4 tranzystory(?) zalaczane kluczem po
2 na wyjsciu zasilacza, a do zmiany obrotow modulacje PWM.
Zasilacza ciaglego chyba nie ma sensu uzywac ze wzgledu na duza moc silnika?
A wiec zasilacz impulsowy. Lepiej go kupic gotowy czy samemu zrobic?
Nie mam zadnych doswiadzen, wiec tylko schematy, ktore znajde w necie.
Jakby nie to zwolnienie obrotow, to bym sie nie zastanawial i kupil gotowy,
ale chce zrobic PWM, czyli po prostu zalaczac i wylaczac klucz z odpowiednia
czestotliwoscia, z procka, banalne. (uP po prostu i tak musze uzyc,
oczywiscie z optoizolacja)
Ale lepiej wpiac sie z kluczem na wyjsciu zasilacza (odcinane duze prady,
przepiecia?), czy wpiac sie z moim kluczem w klucz samego zasilacza
impulsowego (a wiec opcja ze zrobieniem samemu zasilacza)???

Co do PWM. Zalozmy, ze chce zwolnic obroty silnika o polowe. To robie
wypelnienie przebiegu 50%. Zgadza sie? Czy to 50% mocy to bedzie tez 50%
szybkosci, czy sa inne zaleznosci?
Jak dobrac czestotliwosc zalaczania/wylaczania? Tzn. jak juz mam np. to
wypelnienie 50%, to jaka powinna byc czestotliwosc, zeby silnik dzialal
najlepiej? Sa na to jakies reguly?

Czy moze jest cos lepszego od PWM do sterowania szybkoscia obrotowa silnika
pradu stalego?

Znacie moze jakies proste i solidne konstrukcje (schematy) zasilaczy
impulsowych, ktorymi chcielibyscie sie podzielic? Ale nie takich jak te do
PC, co sie przepalaja na nastepny dzien po koncu gwarancji.

Za wszelkie informacje z gory dzieki.
Z powazaniem,
Andrzej

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: !!!! Czujniki Halla i magnesy- pilne !!!!!
Witam grupowiczow

Mam pewien problem w aktualnie wykonywanym zleceniu.
Jego przedmiotem jest elektronika pelniaca role sterownika
serwa, ktore porusza przepustnica gaznikow na podstawie
wychylenia manetki gazu, dodatkowo steruje zaworami powietrza
na podstawie sygnalu z sondy lambda, ma tempomat i pare innych
bajerow. Moim problemem jest brak sygnalu zwrotnego
informujacego o aktualnym wychyleniu przepustnicy,
co powoduje rozkalibrowywanie ukladu przy zmianie napiecia
instalacji, naciagow sprezyn  i paru innych, ktorych nie da sie
uwzglednic w algorytmie sterowania serwomechanizmem.
Dodam, ze serwomechanizm ten ma zwykly silnik pradu stalego
z dwoma krancowkami i sprzeglem elektromagnetycznym.
Poniewaz komponenty sterujace (serwomechanizm i manetka)
dostarcza zleceniodawca musze obejsc jakos ten problem.
Jak do tej pory jedynym sensownym rozwiazaniem wydaje sie
byc dolozenie czujnika (czujnikow) Halla (mam upatrzone nawet
z Allegro Microsystems) i odpowiednich magnesow (tu susza w temacie)
do serwomechanizmu. Myslalem o czujniku przyspieszenia z Analog Devices
serii ADXL, ale sercem ukladu jest ADuC812, ktory raczej sie nie nada do
wspolpracy z takim czujnikiem, ze wzgledu na skomplikowane
obliczenia zmiennoprzecinkowe, a uklad jest juz zbyt zaawansowany
i kosztowny aby zmieniac teraz koncepcje i przechodzic na sygnalowca.
Zakres ruchu obrotowego serwa to okolo 120 stopni. Chetnie poslucham
rad osob ktore cos kiedys robily z takimi aplikacjami (magnesy
i czujniki pola). Wazne jest dla mnie, aby informacja zwrotna byla
liniowa. Bede wdzieczny rowniez za wszelkie rady i kontakty do firm
produkujacych specjalistyczne magnesy.

Paweł Ratajczak
P.E.P. Alfine s.c
Dzial DSP
e-mail: analog_supp@alfine.com.pl
WWW: www.alfine.com.pl

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Silniki komutatorowe - iskrzenie ?

No, jest jedna metoda, ale troche radykalna.
Zajrzyj do swojego peceta jak iskrzy silnik
pradu stalego napedzajacy wiatrak :-)


To nie jest silnik KOMUTATOROWY.
Darek
Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Silniki komutatorowe - iskrzenie ?

DarekJ wrote:

| No, jest jedna metoda, ale troche radykalna.
| Zajrzyj do swojego peceta jak iskrzy silnik
| pradu stalego napedzajacy wiatrak :-)

To nie jest silnik KOMUTATOROWY.
Darek


A jaki?

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: sterownik PWM na prąd 40A
mi15WYTNI@poczta.onet.pl napisał(a):


Ale jeszcze chciałby Cię poprosić o pomoc, chodzi o silnik (prądu stałego,
szeregowy oczywiście) 2.1kW napięcie 40V, chciałbym zastosować słynne
tranzystory IRF1405, są tanie, prąd aż 169A ale napiecie Uds tylko 55V, teraz
przy przełączaniu PWM pojawiają mi się przepięcia o dość dużej amplitudzie
(narazie mam inne tranzystory - droższe, ale chcę zrobić mostek H). Czym te
przepięcia zbić próbowałem dać transile na 51V ale nie wytrzymały zbyt długo tj.
paręnaście sekund.


No to w końcu nie dałeś diod kluczujących??? Żadnych przepięć nie ma
prawa być. Transili sie nie daje do tych celów. Zenerkę dużej mocy masz
w tranzystorze - ona jest jak transil. Ale nigdy się nie powinna
włączać. A już z pewnością nigdy przy sterowaniu PWM.
Oj, cos mi się zdaje że nie wiesz jak działa cewka...
W mostku H tez się daje diody, tylko 4 zamiast jednej. Zobacz schemat
jakiegoś mostkowego drivera scalonego do silników.


Drugie pytanie zinterpretuj mi ten wykres SAFE OPERATING AREA dla tego
tranzystora dla napięcia Uds=40V?


Przy pojedynczych impulsach o szerokości 100uS możesz przełączać
maksymalnie 4kW.
Przy długich impulsach możesz kluczowac co najwyżej 7A. Czyli moc
przełączana maksymalnie 280W. Np będzie to żarówka z masywnym włóknem na
40V, która w stanie zimnym ma opór 6 omów. 7A ze 170A-mperowego
tranzystora - niezłe co? ;) Innymi słowy szacuję, że możesz bez ryzyka
sterować żarówką 40V 200W jeśli będzie miała bardzo szybkie włókno albo
żarówką 100W z włóknem masywnym.
Oczywiście silnik to zupełnie co innego.

Jeszcze jedna uwaga. Dokładnie uwaga numer '6' z PDF-a dotycząca prądu
maksymalnego: "(169A) Calculated continuous current based on maximum
allowable junction temperature. Package limitation current is 75A." :)

Twój silnik mieści się w granicach możliwości tranzystora, ale z niezbyt
dużym zapasem, jeśli ten silnik będzie pobierał 2kW.
Zależnie od indukcyjnosci uzwojeń musisz też dobrać odpowiednio dużą
częstotliwość PWM, żeby się nie okazało że na starcie silnika kluczujesz
kawałek grubego miedzianego drutu :)))) Skutki będą wiadome... jeśli
zasilacz odpowiednio twardy.

Dla odmiany szybszy PWM to większe straty na przełączanie, czyli nie
przesadź z tym szybkim kluczowaniem.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: silnik prądu stałego
Gdzie można kupić silnik prądu stałego o mocy 0,4-0,6kW (bezszczotkowy,
więc rozruszniki odpadają :-))
Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: ET22
Użytkownik Stec Paweł napisał:


| Hmm. Zapewne cena niewiele większa od wsadzenia tam sterowników
| sterujących stycznikami. Ale jakieś konkrety, ktoś robił taką
| kalkulację?? ja wiem, ze pkp ma tani prąd ale te czasy się mogą kiedyś
| skończyć.
| Sorry ale taki jeden profdrhabinz z mojej uczelni to jak słyszy o
| rozruchu rezystorowym to krzyczy: "Panie to 19-ty wiek!". I się z nim
| zgadzam - w 19-tym wieku to pewno było nowoczesne.

Straty jakie się wydzielą na elementach półprzewodnikowych będą większe niż
na rezystorach rozruchowych lub niewiele mniejsze.


To jest raczej nieprawda- Falownik (trochę inne urządzenie niż dcdc. -
ale tej samej klasy 3MW nie jest większy niż 0.5x0.5x1m (ostatnio na
automaticonie takie coś widziałem) - zatem popatrz na oszczędność
miejsca, (opory, wentylatory do nich) - to musi genereować mniejsze
straty!!.
Poza tym, przy 100% współczynniku wypełnienia - puszcza się prąd bypasem.
No ale dobra, teraz niektórzy już odchodzą od asynchronów - a u nas to
jeszcze gdzie do tego :(. W ogóle szczotkowy silnik prądu stałego to
porażka - może  do H0 będą jeszcze to produkowali.


W przypadku lokomotyw
liniowych towarowych jest opłacalny rozruch rezystorowy,szczególnie przy
modernizacji. Koszt modernizacji na układ impulsowy nie zwórciłby się. Przy
pojazdach typu EN-57 jest inaczej,gdyż dużo częściej występuje hamowanie i
rozruch pojazdu.


Skoro tak mówisz, to Ci wierzę. Rachunek ekonomiczny w Polsce to
zadziwiająca sprawa.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: EP05 EU04 EU07 dla dociekliwych


W najgorszej sytuacji pod względem poślizgów jest DC z rozruchem oporowym
a zwłaszcza :
a) z silnikami o charakterystyce miękkiej np.EP05
b) z silnikami o niskim napięciu znamionowym np. EW58 , EW60 (750V)
c) lok. CoCo (6 silników w szeregu na początku rozruchu)


A jest tak dlatego, że silnik prądu stałego w szeregu, jak traci obciążenie,
to się rozbiega.


Dużo lepiej wygląda to w lokomotywach na AC (transformatorowych) gdzie
z reguły silniki są na stałe połączone "równolegle" tak samo jak w
większości
"diesli" i są wykonane na pełne napięcie jakie może pojawić się po stronie
wtórnej transformatora


'dużo lepiej' w tym wypadku wygląda tak, że mechanik nie musi tak często jak
przy trakcji DC korzystać z hamulców dokontroli mocy. Poza tym AFAIR diesle
z napędem AC (nie-przekształtnikowym) są raczej marginesem niźli regułą.


W komfortowej sytuacji są silniki 3-fazowe zasilane z regulowanych
falowników (częstotliwość i napięcie) gdzie nawet po wyłączeniu
"kontroli antypoślizgowej" i zaistnieniu warunków do poślizgu
silnik nie "przeskoczy" nigdy prędkości synchronicznej (silnik w danej
chwili zasilany jest prądem o częstotliwości nieznacznie przekraczającej
aktualne obroty wirnika)


Dodatkową korzyścią jest fakt, że silniki indunkcyjne nie posiadają
komutatora (w postaci takiej jak w silnikach DC ofc), więc rozruch może
trwać dowolnie długo. Ba - znane są przypadki kiedy lokomotywa AC utknęła i
spokojnie utrzymywała pociąg bez hamulców - na samych silnikach - bez szkody
dla napędu.


Najlepsze wykorzystanie ciężaru napędnego uzyskuje się w pojazdach z
napędem
3-fazowym z indywidualnym falownikiem dla każdego silnika


Jednak w praktyce przekształtnik na każdy wózek nie sprawdza się dużo gorzej
niż przekształtnik na każdą oś. Różnica jest ~10% w warunkach
'laboratoryjnych'.


W pojazdach z rozruchem impulsowym na system 3kV jako że nie istnieją
silniki komutatorowe na pełne napięcie sieci o odpowiednich gabarytach
silniki zawsze pracują parami  (lok. BoBo =2 przekształtniki a CoCo= 3
przekszt.) z małymi wyjątkami np. u nas EW58=1 przekształtnik na 1 wagon
silnikowy


Chwila - ale czy aby w nowoczesnych aplikacjach nie stosuje się już
powszechnie silników indukcyjnych, nawet w taborze 3kVDC? Z drugiej strony -
silniki na 3kV AC też chyba do małych nie należą :D

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: EU11 - czemu takie zamieszanie?
Rafal Tomasik <ra@zt.kielce.tpsa.plnapisał(a):


w pewnym sensie,
po prostu  falownik 'przerabia' 16 2/3 Hz na prąd trójfazowy
o częstotliwości od 0  do 50 Hz
(w przypadkach reglacji prędkości prądem o zmiennej
częstotliwosci)


Nie do 50Hz - czestotliwosci bywaja wieksze.
I nie robi sie tego sobie, a muzom.Jezeli rozpatrujemy charakterystyki
samych silnikow, to najlepszym do uzycia jest silnik szeregowy pradu
stalego. Jednak przy zastosowaniu lektroniki w zasadzie dowolnym
silnikiem mozna dowolnie sterowac. Jezeli uwalniamy sie od problemow z
czestotliwoscia, to w zasadzie idealem by byly silniki synchroniczne z
czujnikami polozenia wirnika. Producenci hednak stosuja silniki
asynchroniczne klatkowe. Jest to podyktowane wzgledami
ekonomicznymi. Silniki takie sa jednoczesnie najtansze w produkcji jak i
najtansze w eksploatacji.
Silnik klatkowy nie ma uzwojen w wirniku - ich role pelni aluminiowa
klatka, zazwycaj odlewana w jednym kawalku, co jest tanie jak barszcz w
porownaniu z uzwajaniem klasycznego silnika. Do tego, jedynymi elemtami
ktore sie zuzywaja sa lozyska. Dokladniej - dwa lozyska.
A taki silnik pradu stalego, szeregowy nie dosc, ze ma skomplikowane (w
porownaniu z klatka) uzwojenia wirnika, to do tego dochodzi komutator i
wspolpracujace z nim szczotki, ktore musza przeniesc caly prad majacy
natezenie kilkuset amperow. Oczywiscei trzeba je co jakis czas
wymieniac, co kosztuje.
Silniki synchroniczne maja co prawda tylko szczotki do pradu wzbudzenia,
slizgajace sie do tego po pierscieniach, jednak i tak musza byc one
dogladane, a w wirniku musi byc uzwojenie wzbudzenia.
Reasumujac, postepy w dziedzinie elektroniki mocy sprawily, ze silni,
wydawac by sie moglo, bezuzyteczny w trakcji okazal sie najlepszy.

Pozdrawiam.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: pytanie laika (tylko sie nie smiejcie) jak dziala rozrusznik?
Fakir wrote:
A dokladniej silnik pradu stalego, przeznaczony do pracy w stanie
nieustalonym (nie do pracy ciaglej).

Silnik szeregowy-nie jest wskazane włączanie go bez obciążenia.
Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: pytanie laika (tylko sie nie smiejcie) jak dziala rozrusznik?

Fakir wrote:
A dokladniej silnik pradu stalego, przeznaczony do pracy w stanie
nieustalonym


Moglbys to rozwinac? Bardzo mnie to zaintrygowalo :-

Konrad

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Auto na prąd


"Tomasz Witek" <w@polbox.comwrote in message Dobrywieczór
Nie będę cytował odpowiedzi na mój pierwszy post, bo są nie na temat. Tym
panom (i paniom), którzy twierdzą (szczególnie bez uzasadnień) że to zły
pomysł-dziękuję, szkoda Waszego cennego czasu. Teraz przemówię do waszych
portweli:
Panda Elettra-70km/h; min-70km; 0,25 kWh/km=7zł/100km
Torpedo Marbella-90 km/h min-85 km; 0,19 kWh/km=5.7zł/100km


Czyżbyś aż tak ambitne plany konkurowania chciał zrealizować? :-)


 Jaka jest dokładnie cena 1kWh? Jak to się ma w taryfie nocnej?
Ja chcę zrobić Trampka na prąd, jak zmniejszę zakres o połowę to akumulatory
będą 2razy lżejsze, 2razy mniejsze straty na ładowaniu!
To nie jest alternatywa dla Matiza i Seicento, tylko dla Autobusu! Teraz
płacę 4 zł (2 bilety) za 16 km! Czy tylko ja mam taki problem? Czy WY
myślicie że benzyna stanieje? Dlaczego nie mogę mieć akcyzy na paliwo w
du.... i " tankować " z gniazdka? Sory uniosłem się


Ależ nie unoś się... Nikt nie mówi, że to generalnie "zły" pomysł...
Jesteśmy raczej realistami. Taki projekt i jego wykonanie będzie kosztowało sporo.
Jeśli ma z tego powstać jedna sztuka po roku pracy a celem jest zaoszczędzenie
w ciągu paru następnych lat kilkunastu złotych miesięcznie to chyba nie warto.
Czy wliczasz koszt przeróbki, poprawy ewentualnych błędów i czas jaki w to włożysz?
Pomyśl realistycznie... przedstaw na forum co wiesz, jakie masz plany.
Raczej pomyśl jak przyciągnąć do projektu innych i jak zdobyć tanio części.
W kupie siła :-)
No i ta homologacja... przecież nikt Ci nie zarejestruje bez niej takiego cósia.

ps. Skąd masz zamiar wziąć wystarczająco mocny silnik prądu stałego na 12V? Z melexa?

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Auto na prąd


Pszemol wrote:
ps. Skąd masz zamiar wziąć wystarczająco mocny silnik prądu stałego na 12V? Z melexa?


To bedzie 4x4 z silnikami od wycieraczek ;-)))

Konrad

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Auto na prąd

Jesteśmy raczej realistami. Taki projekt i jego wykonanie będzie


kosztowało sporo.
mniej niż 2000 zł

Jeśli ma z tego powstać jedna sztuka po roku pracy a celem jest
zaoszczędzenie
w ciągu paru następnych lat kilkunastu złotych miesięcznie to chyba nie


warto.
WARTO jak nie to nipisz dalej. Moja Babcia uważa że nie warto i nic nie
pisze!

Czy wliczasz koszt przeróbki, poprawy ewentualnych błędów i czas jaki w to


włożysz?
NIE!

Pomyśl realistycznie... przedstaw na forum co wiesz, jakie masz plany.
Raczej pomyśl jak przyciągnąć do projektu innych i jak zdobyć tanio
części.
W kupie siła :-)


No i na to właśni liczę!!!

No i ta homologacja... przecież nikt Ci nie zarejestruje bez niej takiego


cósia.
Sam - taki zrobiony, a nie składak.

ps. Skąd masz zamiar wziąć wystarczająco mocny silnik prądu stałego na


12V? Z melexa?
Nie wiem

A teraz konkrety
1- najniższą sprawność mają akumulatory, więc im mniej ich będzie tym
lepiej, ale spada zasięg. Więc trzeba znać cel swojwj podróży, i zabrać
tylko tyle "prądu" ile trzeba. Głupio? Jak na auto-tak, jako alternatywa
autobusu-nie.
2-im wyższe napięcie tym lepiej-max 220 V- łatwo będzie naładować
3-im lepsza elektronika sterująca, tym lepsza sprawność, dostępniejsze
silniki. Najlepiej przetwornica DC-AC(napięcie/częstotliwość). Kiedyś
trwały prace nad takim zasilaniem tramwajów!
4-Wiecie ile Trampków czeka na recycling? A tak będą jeżdzić
5- jeden akumulator 60 Ah ma ok ma ok~0.72 kWh więc można przejechać na
nim(Marbella) 4km, ja potrzebuje zrobić 16 km- to tylko 4 akumulatory nie
20!!!
    Sam zrobie coś co się porusza. Z Wami elektrykami, mechanikami,
elekrtonikami, i pasjonatami motoryzacji, możemy stworzyć pojazd:
ekonomiczny i tani, wszechstronnie przeanalizowany, przemyślany, przed
przykręceniem pierwszej śrubki!
Dzięki za odzew
ToMasz

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: szybko reagujace silniki pradu stalego


otoz potrzebuje wszelkich informacji na temat szybko reagujacych silnikow
pradu stalego (musze napisac o tym prace). przeszukalem juz caly net, wiele


przecież każdy silnik prądu stałego szybko
reaguje na włączenie.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Pradnica pradu stalego [Faradaya]

dziobas wrote:
| Jeśli za prądnicą umieścimy prostownik, to całość stanowi... :-)

| Ale to jest oszustwo.;-)
| Trzebba bez prostownika.

Czemu?
To na podstawie jakiegoś "kodeksu honorowego"?
Czy może jakichś ogólnych zasad moralnych, które
przegapili mi wpoić moi wychowawcy?
Moim zdaniem takie coś, to jest prądnica prądu stałego.


Żaden elektryk nie powie że prądnica synchroniczna z prostownikiem to prądnica
prądu stałego. Po prostu w maszynach elektrycznych występuje podstawowy podział
na maszyny prądu stałego i maszyny prądu przemiennego. I co by nie podłączać do
maszyny prądu przemiennego to zawsze nią pozostanie.
Zresztą po co te kombinacje jeżeli ktoś chce mieć zwykłą prądnice prądu stałego
(pytanie po co?) to takie przecież istnieją &#8211; cechą charakterystyczną maszyn
prądu stałego jest komutator (chociaż może to być mylne bo są też maszyny
komutatorowe prądu przemiennego).
Silniki prądu stałego zapewniają dużą dynamikę i łatwość regulacji.
Jednak w obecnych czasach maszyny prądu stałego zostały wyparte przez maszyny
prądu przemiennego w połączeniu z energoelektroniką. Np. napęd realizowany za
pomocą najprostszego silnika asynchronicznego w połączeniu z przetwornicą
częstotliwości jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż silnik prądu stałego &#8211;
zapewnia co najmniej taką samą dynamikę a przede wszystkim nie posiada
komutatora, który to zawsze jest podstawowym źródłem problemów. Dzisiaj ceny
takich układów napędowych są już na przyzwoitym poziomie i napędy te są
powszechnie stosowane. Również prądnice prądu stałego zostały już dawno wyparte
przez układy prostownikowe &#8211; np. powszechnie zastępuje się dzisiaj wzbudnice
generatorów synchronicznych w elektrowniach statycznymi układami wzbudzenia.

Pozdrawiam Aleksander Janus

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Pradnica pradu stalego [Faradaya]


On 20 Jul 2002 01:20:14 +0200,  <olekja@a4.plwrote:
| Żaden elektryk nie powie że prądnica synchroniczna z prostownikiem to
prądnica
| prądu stałego. Po prostu w maszynach elektrycznych występuje podstawowy
podział
| na maszyny prądu stałego i maszyny prądu przemiennego. I co by nie podłączać
do
| maszyny prądu przemiennego to zawsze nią pozostanie.

A wiele maszyn pradu stalego na prad zmienny tez dziala :-)


Zgadzam się, są maszyny uniwersalne ale to maleństwa - tzw. mikromaszyny.
Niemniej podział jest jasny i to czy maszyna prądu stałego będzie się kręcić na
prąd przemienny to nie znaczy że już nie jest maszyną prądu stałego.


| Silniki prądu stałego zapewniają dużą dynamikę i łatwość regulacji.

I zapewniaja iskrzacy komutator :-)


Cytuj proszę w całości moje wypowiedzi bo to jedno wyrwane zdanie zmieniło cały
sens tego co napisałem. Powiedziałem przecież, że komutator jest podstawowym
źródłem problemów, ale jeszcze 10-15 lat temu nie było innego rozwiązania,
falowniki może już i były ale na pewno bardzo bardzo drogie.


| Jednak w obecnych czasach maszyny prądu stałego zostały wyparte przez
maszyny
| prądu przemiennego w połączeniu z energoelektroniką. Np. napęd realizowany
za
| pomocą najprostszego silnika asynchronicznego w połączeniu z przetwornicą
| częstotliwości jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż silnik prądu stałego
&#8211;

Czasem chyba nawet silnik synchroniczny ..

J.


I tu się nie zgadzam. Silniki indukcyjne z falownikami to napędy niskiego
napięcia i ja osobiście znam silniki indukcyjne przeznaczone do pracy z
falownikami o mocy do 1,5MW (o większych nie słyszałem, może są). Silniki prądu
stałego to maksimum gdzieś ok. 3,5MW (maszyny wyciągowe w kopalniach)
oczywiście też niskie napięcie.
A co dalej???
Tylko napędy wyposażone w silniki synchroniczne, oczywiście przy mniejszych
mocach też stosuje się napędy synchroniczne - robi się to wtedy kiedy chcemy
utrzymywać stała prędkość bez względu na zmiany obciążenia (do tego najlepiej
nadaje się właśnie silnik synchroniczny).
Albo silniki asynchroniczne: klatkowe, pierścieniowe - nawet regulacja jest
jakaś tam możliwa. Oczywiście to nie to co falownik, ale mamy do dyspozycji
średnie napięcie i znacznie większe moce.

Pozdrawiam Aleksander Janus

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: wzmacniacz temperatury

Ale pompy ciepła są zasilane z zewnątrz, to żadna sztuka.


Ale zasilanie  samej pompy można uzyskać przetwarzqjąc część ciepła z
kaloryfera. Np. termopara i silnik prądu stałego.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Dotacje na modernizacje transportu w aglomeracjach
Tylko szkoda ze w przypadku modernizacji lodzkiego taboru cofniemy sie technologicznie wstecz. Zamiast napedu fimry Elin bedziemy miec napedy z lodkziej fimry Wolltan (ich aparatura jest instalowana w warawszkich bulwach).

a cze krok wstecz.
Instalacja fimry Elin pomijajc kilka powaznych niedorobek pozwala odzyskiwac energie hamowania wagonu i odprowadzac ja w postaci pradu elektrycznego do podstacji. Ponadto w przypakdu Elin'a sa to falowniki pradu zmiennego - a obecnie dzieki tranzystorowm IGBT silniki padu stalego w zasadzie odchodza w zapomnienie. Dzieki polaczeniu tranzystora MOSFET itranzystora bipolarnego - silniki pradu stalego staly sie przezytkiem - na dodatek neitrwalym ze wzgledu na komutator.


A Woltan - tak tam jeszcze tkwimy w tyrystorach ktore uwazano za cos cudownego w latach 70-tych. I nadal mamy silniki pradu stalego. W zasadzie tu tez jest mozliwy odzysk energii hamowania. Ale niestety mamy nadal silniki pradu stalego. I to te w klasycznej postaci, wymagajace rozbudowanych ukladow sterowania i przelaczania uzwojen. A na dodatek silnik pradu stalego ma zuzywajacy sie komutator, jest generalnie ciezszy..... i wredniejszy jesli chodzi o charakrystyki mechaniczne.
No i jak dodamy skomplikowany przebieg rozruchu ......

Silniki pradu zmiennego praktyczie od zawsze byly zle w ukladach automatyki oraz tam gdzie trzeba bylo regulowac plynnie predkosc obrotowa. Tak bylo do czasu gdy pojawil sie pierwszy tranzystor IGBT.....

Gdyby tlyko nie ten absurd z blokada hamulcow i pnemtycznym zmudnym odblokowywaniem luizownikow to Elin bylby OK. A tak zamiast oszczedzajacych energie elektryczna tramwajow bedziemy miec nieco bardziej przestarzale (choc i tak postep bo nie bedzie tyle mocy traconej w oporach)...

Niestety krok wstecz.
Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: tramwaj do pabianic
Wizualnie - inny pantograf - Stenmanna, w srodku inna kabina motoniczego,
pomalowana na niebiesko.
Ale istotny jest rodzaj napedu: falownik - czyli generator pradu zmiennego.
Zmieniajac czestotliwosc falownika regulujemy obroty silnikow pradu zmiennego.
Maja one lepsza charakterystyke momentu obrotowego w zaleznosci od obrotow.
POnadto uklad napedu przewisuje zdaje sie ze oddawanie energii elektrycznej do
trakcji podczas hamowania. Az sie prosi przeciez podczas hamowania silniki
moga pracowac jako pradnice. Ponadto wykorzystanie ich jako pradnice tylko
polepsza samo hamowanie.


Inny naped - to chopper. Tu jest inaczej, nadal jest to silnik pradu stalego.
Tyle ze klasyczny silnik pradu stalego ma wade. Najpierw jedno obroty
regulujemy poprzez zmiane napiecia. Poniewaz uzwoejenie silnika to pewien
opor elektryczny to jednoczesnie spada natezenie pradu przeplywajecgo przez
silnik. Natomiast moment obrotowy decydujacy o mocy silnika (moc to moment
pomnozony przez obroty) zalezy od natezenia przeplywajacego pradu. Czyli przy
malych obrotach mamy bardzo mala jego moc. POnadto tradycyjny naped polegal
na wlaczaniu oprnika w szereg z silnikiem. A co to powoduje, ano mala
sprawnosc energetyczna calego ukladu. Prosze sobie ulozyc roniani korzystajac
z prawa Ohma.
Z pomoca przyszedl pomysl aby nie wstawiac opornika, a zasilac krotkimi
impulsami o ksztalcie prostokatnym. Stosunek czasu trawani impulu do przerrwy
wplywa na srednia wartosc napiecia. A teraz zalety, silnik lepiej sie
zachowuje, poniewaz jednoczesnie sa impulsy o plenbym natezeniu pradu. Silnik
ma lepszy moment obrotowy przy malych obrotach. I co bnajwazniejsze takie
sterowanie ma duza sprawnosc energetyczna. A dlaczego, nie mamy opornika,
czyli nie tracimy w postaci ciepla energii elektrycznej. A mamy klucz ktory
praktycznie jest idealnym przewdonikiem, albo idealna przerwa. IOwszem ten
klucz sie grzeje dlatego bo nie przelacza natychmiast.

I to chyba wsio, tak po krotce.
Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Flirty nie lubią mrozu. Psują się silniki
Flirty nie lubią mrozu. Psują się silniki
falownik??? Silnik prądu stałego powinien być sterowany przez przekształtnik tyrystorowy. Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: ______________________Tesla______ _________________
______________________Tesla______ _________________
W 1931 roku, pod finansową egidą Pierce-Arrow i Georgea
Westinghousea, Pierce-Arrow rocznik 1931 został wybrany do testów na
terenie fabryki w Buffalo, N.Y. Wymontowano z niego standardowy
silnik spalinowy i w jego miejsce wstawiono silnik elektryczny o
mocy 80 KM i 1800 obr./min., który podłączono do sprzęgła i skrzyni
biegów. Silnik prądu stałego miał 40 cali długości i 30 cali
średnicy a jego przewody zasilające zostawiono sterczące w powietrze
bez żadnego zewnętrznego źródła zasilania. W umówionym czasie Nicola
Tresla przyjechał z Nowego Yorku i dokonał oględzin samochodu Pierce-
Arrow. Następnie poszedł do najbliższego sklepu radiowego i nabył
garść (12) lamp elektronowych, przewodów i wybranych oporników.
Skonstruowany obwód umieścił w pudełku o wymiarach 24 cale długości,
12 cale szerokości i 6 cale wysokości. Pudełko zostało umieszczone
na przednim siedzeniu i jego przewody zostały podłączone do
chłodzonego powietrzem, bezszczotkowego silnika. Dwa pręty o
średnicy 1 cala wystawały z pudełka na długość 3 cali. Pan Tesla
usiadł na siedzeniu kierowcy, wepchnął pręty do pudełka i powiedział
teraz mamy moc. Włączył bieg i pojechał! Ten pojazd napędzany
silnikiem prądu zmiennego rozwijał prędkości do 90 mil/godz. I
zachowywał się lepiej niż jakikolwiek samochód o napędzie spalinowym
w tamtych czasach. Tesla spędził w tym samochodzie cały tydzień.
Kilka gazet w Buffalo opisywało tę próbę. Pytany skąd pochodziła
moc, Tesla odpowiadał, że otaczającego nas Eteru. Kilka osób
sugerowało, że Tesla zwariował i wszedł w zmowę ze złowrogimi siłami
wszechświata. To rozwścieczyło Teslę, usnął swoją tajemniczą
skrzynkę z pojazdu i wrócił do swojego laboratorium w New York City.
Swój sekret zabrał do grobu! Przypuszcza się, że Tesla był w stanie
wykorzystać jakoś pole magnetyczne Ziemi, które obejmuje naszą
planetę. I w jakiś sposób otrzymywać potężne ilości energii
przecinając te linie czy też każąc im mnożyć się między sobą.
Dokładna natura tego urządzenia pozostaje tajemnicą, ale w
rzeczywistości działało ono zasilając 80 konny silnik Pierce-Arrow
do prędkości rzędu 90 mil/godz. bez jakiegokolwiek zasilania! Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: dajcie pomysl na jakies ciekawe urzadzenie


Prowadzenie wiertła w pionie - można opuszczać cały silnik, a można
opuszczać
tylko samo wrzeciono. Tzn. silnik na górze wykonuje mały ruch do góry,
pod nim, o jeden skok robi obrót karuzela z przymocowanym wrzecionami
w których od dołu siedzą wiertła, od góry kończą się sprzęgłem czyli
krążkiem jakiej gumy lub innego korka. Teraz silnik opada dociskając
swoją ośkę (zakończoną gumą) do wrzeciona wykonując jednocześnie
jakieś wolne obroty. Po pełnym docisku silnik wchodzi na wysokie obroty.
Czyli dochodzi silnik krokowy do kręcenia karuzelą.
No i wypadałoby dać jakiś tensometr do mierzenia siły nacisku.


Witam,
Jeśli można wtrącić swoje 3 grosze. Wiemy, że wiertło ma być szybkoobrotowe.
Zakładam, że kostrukcja ma być lekka, tania, sztywna, precyzyjna. Proponowałbym
stały stół a przesuwane wiertło (mniejsza masa do przesuwu). Przesuwanie paskami
lub cięgłami jak kto woli. Silniki mogą być krokowe (wolne, nieprecyzyjne,
głośne, małosprawne, ale łatwe w pozycjonowaniu) lub stałoprądowe z magnesem
trwałym (dokładnie odwrotnie ponadto lepszy stosunek masa/moc, mniej trwałe).
Natomiast za głowicę proponowałbym napęd pneumatyczny (lekkie, szybkoobrotowe,
chłodzenie wiertła, wsysanie wiórów, nie przesuwamy silnika lecz siłownik
pneumatyczny o o wiele lepszym stosunku masa/moc i bęben (jak w colcie) z
magazynkiem wierteł. Czyli potrzebny jest dosyć złożony mechanizm elektro
(wybieranie wiertła z bębna) pneumatyczny (napęd i docisk wiertła no i
oczywiście pompka z filtrem na trociny. Jeżeli Panowie mechanicy uporali by się
z tym problemem (wybór wiertła, docisk wiertła, napęd wiertła, odbiór i
filtrowanie trocin w wersji pneumatycznej, deklaruję oprogramowanie procesorka
do sterowania tym by PC and RS. Założenia krokowiec czy prąd stały do
pozycjonowania poddaję pod głosowanie. mój głos to silnik prądu stałego. Uważam
jednak, że prawo głosu mają tylko osoby, które zadeklarują jakiś wkład w
projekt.


Pozycjonowanie.
Standard - co x otworów leci do punktu 0, oraz po każdej zmianie
wiertła


Dając silniki prądu stałego w układzie servomechanizmu (ze sprzężeniem zwrotnym)
układ pozycjonujemy na bieżąco. Tylko sterowanie inkrementacyjne
(krokowe/przyrostowe) wymaga ciągłego pozycjonowania. Pozycja głowicy wykrywana
na podstawie sprzężonych potencjometrów. Jest to jeden (nie jedyny) z powodów
znacznie szybszego działania układu.


.Kalibracja.
Tu bym dał dwa lasery z breloczków i dwie foto diody. A teraz lecimy
do lewego dolnego rogu i robiąc krok w górę oraz krok w bok czekamy
aż diodki zrobią się ciemne.
To jest punkt 0.


kalibracja niepotrzebna położenie głowicy kontrolowane jest ciągle w czasie
pracy potencjometrami


Ruszanie stołem 1.
Silniki krokowe, nie wymaga komentarza. Silniki prądu stałego, wymagają
komentarz. Krokowe mogą wypaść z rytmu i się pogubić, prądu stałego
nie, bo mają ośce zamontowaną tarczkę z kreskami i stąd wiadomo czy się
kręci, czy trafił na opór. A jeśli się kręci to ile kresek naliczyło się
od pkt 0.


Stół stały. Dzięki napędowi pneumatycznemu przesuwamy tylko głowicę wykonawczą z
dołączonymi przewodami pneumatycznymi dochodzącym i wsysającym trociny.


Pytania.
Kto wyliczy mechanikę?
Kto projektuje mechanikę?
Kto wykona mechanikę?
Czy można użyć ATmega128? Da się podłączyć zewnętrzny RAM na program
wierceń.


Można ale wystarczy AT90S8515 z zewnętrznym przetwornikiem (16 bit)  lub lepiej
ADuC816 bo przetwornik w środku. AC (AT90S8535 ma za słaby przetwornik 10 bit).
Przecież ma to być sterowane z PCta. Czyli procesorek pilnuje pozycjonowania
(zakładając plytkę max 25cm przy przetworniku AC procesorka 16 bit powinniśmy
osiągnąć precyzję pozycjonowania 0,01mm, sterowanie silnikiem stałym), wyboru
wierteł i załącza zawory pneumatyczne, reszta w PCcie


Czy komunikacja przez RS232, czy USB, czy oba na raz?


Do USB brak porządnych kości z przetwornikiem 16bit (a może się mylę zna ktoś?)

Pozdr. JanuszR

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: Olej parafinowy (medyczny) + elektronika
On Nov 22, 5:17 pm, Jarosław Sokołowski <ja@lasek.waw.plwrote:


| Wcale nie. W normalnych warunkach wiekszosc napiecia
| idzie na pokonanie indukcji czyli napedzanie silnika.
| A jak silnik sie kreci wolno, to indukcja niewielka,
| prad plynie duzy, a moc sie wytraca na rezystancjach,
Jeszcze bardziej konkretnie, to moc idzie na pokonanie


Rozróżniasz napięcie i moc?


oporów tarcia. W łożyskach i tarcia (oporu) powietrza
mieszanego śmigiełkiem. Tak czy inaczej, energia zamienia
się w końcu w ciepło. Pisanie o "pokonywaniu indukcji"
to trochę zbyt duże nadużycie semantyczne, w dodatku
nieprecyzyjne.


Wiesz co, farmazony smarujesz.
Silnik BLDC zachowuje sie jak silnik pradu stalego. Napiecie
przylozone do niego rozklada sie - w stanie quasistacjonarnym - na
spadek I*R na rezystancji uzwojen i Omega*k napiecia indukcji
proporcjonalnego do obrotow. Pomnozone jeszcze przez pobierany prad =
I^2 * R to straty,  drugie to moc oddana na wal.


Jeśli elementy indukcyjne by miały zerowy
opór, tarcia by nie było, to kręcący sie silnik nie miałby
powodów do pobierania prądu.


?! Po pierwsze: sadzac po wyskoku z elementami indukcyjnymi wnioskuje,
ze nie odrozniasz indukcji od indukcyjnosci. Po drugie: warunkiem,
zeby idealny silnik bez tarcia i strat przy przylozonym napieciu nie
pobieral pradu jest taki, ze napiecie indukcji w silniku (czyli i jego
obroty) odpowiadaja dokladnie przylozonemu napieciu. Czyli to, co
napisal J.F.
n.b. jest to rownowaga stabilna.


To co mógłbym nazwać "pokonaniem
indukcji" czyli wydatek energi związany z tym, że pole
magnetyczne gdzieś "wycieka" poza układ i powoduje straty,


Przepraszam, CO?!


Tak sobi obaj Panowie tutaj wdzięcznie teoretyzujecie, jak widzę.
Sterownik silniczka zasila cewki źródłem prądowym.


Sterownik pogania cewki przez mosfeta. Ten owszem, ogranicza prad, ale
nie dlatego, ze jest sterowany jako zrodlo pradowe, tylko dlatego, ze
ma akurat tyle kanalu i wiecej nie wydoli.


ale prąd płynący w obwodzie raczej wiele nie przekroczy tego, który
podany jest przez producenta na nalepce. Na przykład 100mA -- tak
stoi na kręciołku, który pierwszy wpadł mi w ręce.


Sprawdz. Wzialem pierwszy lepszy wiatrak i 350mA ma normalnie, a ponad
pol ampera jak go zatrzymac.


Niezależnie od
tego, jak bardzo będą hamowane łopaty wiatraczka, podobna moc będzie
wydzielała się wewnątrz piasty wentylatora.


Czyli twierdzisz, ze sprawnosc wiatraka bliska jest zeru?


Pozwoliłem sobie tutaj nieco uzupełnić Państwa podbudowę teoretyczną,


Pozwoliles sobie przytoczyc kupe chaotycznych bzdur. Doczytaj o teorii
silnikow, bo takie farmazony prawisz, ze ziemia jeczy.

Zobacz resztę odpowiedzi



Temat: przekladnia elektryczna


dziekuje za wszystkie odpowiedzi dotyczace moich pytan o pradnicach.
rzeczywiscie taka pradnica jest za duza.


Wcale nie :-)


Zeby w jakims pojezdzie zastosowac przekladnie elektryczna musze
miec np:
-silnik elektryczny o mocy 20kw,  (jednak oddawal bedzie ok 60% tej


mocy)

Oj - chyba jednak wiecej tych %.


ale gdyby ogromnej masy akumulatorowej zastosowac agregat ktory
nabiezaco
by dostarczal energii do silnika?
Agregat musial by jednak wytwarzac moc wiekrza niz moc pobierana


przez silnik.

To zwykle nie jest problem - glupi silniczek samochodowy 100KM to jest
75kW mocy


I takie same napiecie na jakie jest dany silnik.
Zwykle w agregatach sa silniki pradu przemiennego, ktory pozniej
jest
prostowany do akumulatora. Ale gdy by czesc pradu nie prostowac i
zasilac
3-fazowy silnik elektryczny? Tak jest np. w autobusach gdzie
swietlowki sa
na prad przemienny.


Alez wcale nie - dawno dawno temu napedzalo sie pradnice pradu stalego
o napieciu
regulowanym wzbudzeniem. To byl najprostszy sposob regulacji
mocy/obrotow/momentu
silnika. Do tego stopnia dobry ze jak byl pod reka prad z elektrowni -
to silnik
pradu zmiennego napedzal pradnice pradu stalego, ktora zasilala
silnik.
A swietlowki zasilane sa z osobnej przetwornicy - to dlatego w PKP tak
piszczy.

Teraz elektronika mocno to zmienila..


2. czy wogole jest realne zbudowanie takiego wehikulu, moze taki


agregat

Lokomotywy dieslowskie tak mialy


wogole by nie wszedl pod maske, oczywiscie po wyjeciu starego
silnika wraz
ze skrzynia. Oczywiscie mysle o wiekrzych samochodach jak: Tarpan,
Uaz
lub motocykl z koszem (wtedy bez agregatu).


Poczytaj lepiej o napedzie hybrydowym samochodow. To wchodzi do
pojazdow
wielkosci Hondy Civic czy Punto. Wraz z agregatem i bateria
akumulatorow zeby
w miescie nie trzeba bylo smrodzic.

Nawiasem mowiac - byc moze warto sie zastanowic nad czym takim.
Benzyna w gore i w gore, a prad ciagle bez akcyzy :-)


3. Silnik 3-fazowy moze osiagac duze obroty, ale przez dalaczenie
kolenych 3 uzwojen obroty maleja.


Silnik wielobiegunowy? to na dobra sprawe nie wiadomo czy to kilka
uzwojen,
czy jedno "rozproszone".


-Ale chyba mozna w inny sposob tez regulowac predkosc obrotowa?


Oczywiscie - regulujac czestotliwosc zasilajaca. Poniewaz prad zmienny
robi elektroniczna przetwornica z pradu stalego z akumulatorow -
wszystko jej jedno jaka czestotliwosc sie zada :-)


-Czy do takiego napedu jest lepiej zastosowac silnik pradu
stalego,szeregowy ?
-Czy nie wystepuje wtedy przypadkiem iskrzenie szczotek w silnikach


pradu stalego?

Otoz to - istnieje, szczotki trzeba czesto wymieniac, wiec lepiej
silnik
pradu zmiennego ...


-Im wiekrze napiecie zasilania silnika tym lepiej, np: rzedu 110V?


Mowimy o mocy rzedu 20kW. Jaki musialby byc prad przy 12V np ?


z gory dziekuje za odpowiedzi,


Czy Ty chcesz to zrobic? Chyba szkoda zachodu - duzo pracy, duzo
eksperymentow - nigdy nie skonczysz. Kup sobie Melexa chwilowo,
mozesz zamocowac z tylu agregat do doladowywania ..

J.

Zobacz resztę odpowiedzi



Strona 2 z 3 • Wyszukiwarka znalazła 164 rezultatów • 1, 2, 3

Podstrony

Cytat


De facto - w rzeczywistości.
Euforia jest parodią radości. Anna Jokai
Ja was uczę nadczłowieka. Człowiek jest czymś, co pokonanym być powinno. Frederich Nietzsche (1844 - 1900)
Historia Adama i Ewy to chwyt propagandowy aby nakłonić kobiety do poddania się władzy patriarchalnej. Merlin Stone
I skorumpowane idee krygują się w zwierciadle czasu.